Ambivalent sexism: deceptive gender violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/ajayu.221240

Keywords:

Symbolic gender violence, ambivalent sexism, Ambivalent Sexism Inventory, sexist subjectivities

Abstract

This research demonstrates that gender stereotypical beliefs still persist and are reproduced within the subjectivities of male and female students and teachers at a university in La Paz, Bolivia. Based on statistical analysis of data from the Applied Ambivalent Sexism Inventory, it is determined that male students and teachers hold more sexist attitudes than their female counterparts. Age and academic degrees attained do not influence whether women are treated as equals to men and afforded the freedom to be and live as they wish. Additionally, it is found that these women are not exempt from perpetuating sexist violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bernardette Cristina Terán Castro, Universidad Mayor de San Andrés

Licenciada en Administración de Empresas en la Universidad Católica Boliviana en la ciudad de La Paz-Bolivia. Docente universitaria. Estudié Filosofía en la Universidad Mayor de San Andrés (UMSA), Maestría en Teoría Crítica en el CIDES-UMSA (2021-2023). Participo y publicó como ponente en la Reunión Anual de Etnología (2019) y en la FLACSO Ecuador (2023). Trabaja en la Dirección de Educación y Cultura del Gobierno Autónomo Municipal de Villamontes.

References

Beauvoir, S. de. (1977). El segundo sexo. Siglo Veinte.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (J. Jordá, Trad.). Anagrama S.A.

Burin, M. (1996). Género y psicoanálisis: Subjetividades femeninas vulnerables. En Género, psicoanálisis, subjetividad (1° Edición, pp. 61-99). Paidós.

Cárdenas, M., Lay, S.-L., González, C., Calderón, C., & Alegría, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: Adaptación, validación y relación con variables psicosociales. Revista Salud y Sociedad, 1(2), 125-135. DOI: https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0002.00006

Castro, R., & Casique, I. (2008). Estudios sobre cultura, género y violencia contra las mujeres (1° Edición). Universidad Nacional Autónoma de México, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias.

Cavana, M. L. (1995). Diferencia. En 10 palabras clave sobre Mujer (pp. 85-118). Verbo Divino.

Cobo, R. (1995). Género. En 10 palabras clave sobre Mujer (pp. 55-84). Verbo Divino.

Comisión Presidencial coordinadora de la Política del Ejecutivo en materia de Derechos Humanos (COPREDEH)). (2011). Convención Internacional sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer Versión comentada. COPREDEH.

Connor, R., Glick, P., & Fiske, S. (2016). Ambivalent sexism in the 21st century. En Cambridge Handbook of the Psychology of Prejudice. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316161579.013

Evans, D. (2007). Diccionario introductorio de psicoanálisis lacaniano (1° Edición). Paidós.

Expósito, F., Moya, M., & Glick, P. (1998). Sexismo Ambivalente: Medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 2(13), 159-169. DOI: https://doi.org/10.1174/021347498760350641

Friedan, B. (2009). La mística de la feminidad (1° Edición). Ediciones Cátedra (Grupo Anaya, S.A.).

Galindo, M. (2021). Feminismo bastardo. Mujeres Creando.

Gargallo, F. (2004). Las ideas feministas latinoamericanas (1° Edición). Creatividad Feminista.

Gargallo, F. (2014). Feminismos desde Abya Yala. Ideas y proposiciones de las mujeres de 607 pueblos en nuestra América (1° Edición). Corte y Confección.

Glick, P., & Fiske, S. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating Hostile and Benevolent Sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 491-512. https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.70.3.491

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5°Edición). McGraw-Hill Interamericana Editores S.A.

Herrera, C. (2009). La libertad en el sistema interamericano como garante del derecho de las mujeres a decidir y conducir su vida. En Interpretación de los principios de igualdad y no discriminación para los derechos humanos de las mujeres en los instrumentos del Sistema Interamericano (pp. 27-42). Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Lagarde, M. (2005). Los cautiverios de las mujeres: Madresposas, monjas, putas, presas y locas (4° Edición). Universidad Nacional Autónoma de México.

Lamas, M. (1996). El género: La construcción cultural de la diferencia sexual (1° Edición). Coordinación de Humanidades, Programa Universitario de Estudios de Género, Universidad Nacional Autónoma de México M. A. Porrúa.

Lamas, M. (2022). Antropología feminista y género. En Dimensiones de la diferencia. Género y política (pp. 45-298). CLACSO.

Millett, K. (1995). Política sexual. Cátedra.

Molina Petit, C. (2000). Debates sobre el género. En C. Amorós (Ed.), Feminismo y filosofía (pp. 255-266). Síntesis S.A.

Tubert, S. (1996). Psicoanálisis, feminismo, posmodernismo. En Género, psicoanálisis, subjetividad (1° Edición, pp. 289-313). Paidós.

Valcárcel, A. (2000). Rebeldes: Hacia la paridad (1° Edición). Plaza & Janés Editores.

Sexismo ambivalente: la violencia de género adornada

Published

2024-03-25

How to Cite

Terán Castro, B. C. (2024). Ambivalent sexism: deceptive gender violence. Revista AJAYU, 22(1), 15–32. https://doi.org/10.35319/ajayu.221240