Attitudes towards the process of family emancipation and unbinding in university of La Paz city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/ajayu.192190

Keywords:

Attitude, youths, process, emancipation, disengagement

Abstract

The objective of this research was to determine if the young people of the Universidad Católica Boliviana "San Pablo" have a favorable or unfavorable attitude towards the process of emancipation and family separation. To achieve this objective, a descriptive-comparative research of a quantitative nature was carried out. Therefore, we worked with 353 students, from the fourth to the eighth semester of the different faculties of the university, based on its own scale, called attitudes towards the process of emancipation and family separation (Pinto and Mendoza 2019). The results obtained based on the Cronbach's Alpha coefficient, determined the reliability and consistency of the instrument, which shows a favorable attitude towards the process of emancipation and family separation, since the 36 elements of the scale reflected a high level reliability, implying the consistency and internal validity of the instrument. In the same way, the result obtained when analyzing the age ranges, identified that young people between 24 to 26 years of age, have a greater predisposition towards this process, likewise, when comparing the female and male sex, it was determined , that there is no significant difference between the two, finally, among the three components that constitute an attitude, the most outstanding is the cognitive, then the affective and finally the behavioral one, therefore, it can be concluded that the scale elaborated, has excellent validity, reflecting that the instrument truly measures attitudes towards the process of emancipation and family separation

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bismarck Pinto, Universidad Católica Boliviana

Boliviano, doctor en Psicología, terapeuta de parejas y familias, docente e investigador de la UCB. Autor de trece libros publicados, de artículos sobre terapia sistémica, neuropsicología y psicología de la familia.

References

Albarracín, D., Johnson, B., Zanna, M.P. y Kumkale, G.T. (2005). Attitudes: Introduction and Scope. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Allport, G. (1935). Handbook of social psichology, Boston: Houghton Mifflin.

Arguedas, O. (2009). La pregunta de investigación, Acta Médica Costarricense 51 (2), 89-90.

Arnau, L. (2010). La orientación de las personas desempleadas para la adaptación al cambio profesional: elaboración, aplicación y evaluación de un programa de orientación aplicado a alumnos de formación profesional para el empleo. Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.

Baena, G. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: Grupo Editorial Patria

Bohner, G. y Dickel, N. (2011). Actitudes y cambio de actitud. Revisión anual de psicología, 62, 391-417.

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2014), Estudio Económico de América Latina y el Caribe, 2014 (LC/G.2619-P), Santiago de Chile.

Cuenya, L. y Ruetti, E. (2010). Controversias epistemológicas y metodológicas entre el paradigma cualitativo y cuantitativo en psicología. Revista Colombiana de Psicología, 19 (2), 271-277. http://www.scielo.org.co/pdf/rcps/v19n2/v19n2a09.pdf

Dreezens, E., Martijn, C., Tenbült, P., Kok, G. J., y Vries, N. (2005). Food and values: an examination of values underlying attitudes toward genetically modified- and organically grown food products. Appetite, 44(1), 115-122.

Flores, C. (2017). Actitud de futuros maestros frente al uso de TIC en educación: un análisis descriptivo. Notandum, 44, 53-68.

Gamundi, P. (2010). Emancipación juvenil a través de la formación de la pareja, una comparación entre los censos de 1991 y de 2001. Revista de sociología, 95 (3), 757-777. https://doi.org/10.5565/rev/papers.50

García, A. (2017). Emancipación residencial y sistema de provisión de vivienda: la heterogeneidad autonómica del modelo español. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 159, 51-71.

García, M. y Rodríguez, P. (2007). La formación por competencias profesionales. Evaluación y mejora de las competencias del profesor de formación vial desde un modelo de cambio de actitudes. Educación XXI, (10), 107-136.

García, M. y Rodríguez, P. (2007). La formación por competencias profesionales. Evaluación y mejora de las competencias del profesor de formación vial desde un modelo de cambio de actitudes. Educación XXI, (10), 107-136.

González, A. y Sempere, J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación, España: Editorial universitat politécnica de Valencia.

González, A. y Sempere, J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación, España: Editorial universitat politécnica de Valencia.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P (2014). Metodología de la investigación (6ª. ed). México: McGraw-Hill.

Hernández, J. (2003). La emancipación juvenil: Un análisis estadístico aplicado a la Comunidad de Madrid. Tesis Doctoral. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad Complutense de Madrid.

ITSO (2014) Instituto Tecnológico de Sonora, Actitudes y Formación de Actitudes, Sonora, México.

Johnson, B., Maio, G.R. y Smith-McLallen, A. (2005). Comunicación y cambio de actitud: causas, procesos y efectos. El manual de actitudes, 617-669.

Molinar Monsiváis, J., y Cervantes Herrera, A. (2021). Actitudes percibidas en el discurso narrativo docente hacia el alumnado con TDAH. Un estudio de observación indirecta. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(42), 87-100. https://doi.org/10.21703/rexe.20212042molinar5

Ortega, C. (25 de junio 2017). Jóvenes salen de casa a los 25 años. El Día. p. 1 https://www.eldia.com.bo/index.php?cat=362&pla=3&id_articulo=229480

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol, 35,(1), 227-232.

Parra, J. (2014). Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/321275131_La_evolucion_de_las_estructuras_familiares_en_America_Latina_1990-2010_Los_retos_de_la_pobreza_la_vulnerabilidad_y_el_cuidado

Pinto, B. (2012). Colisión, colusión y complementariedad en las relaciones conyugales. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 3(1), 57-85.

Sullcaray, S. (2013). Metodología de la Investigación, Perú: Fondo Editorial de la Universidad Continental.

Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento, Perú: Hecho el depósito legal en la Biblioteca Nacional del Perú.

Thurstone, L. (1931). Attitudes can be measured. American Journal of Sociology, 33, 529-554. https://doi.org/10.1086/214483

 Actitudes hacia el proceso de emancipación y desvinculación familiar en universitarios de la ciudad de La Paz

Published

2021-08-06

How to Cite

Mendoza, Y., & Pinto, B. (2021). Attitudes towards the process of family emancipation and unbinding in university of La Paz city. Revista AJAYU, 19(2), 383–416. https://doi.org/10.35319/ajayu.192190