Diagnostic evaluation of the psychological effects generated by confinement in a time of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/ajayu.221253

Keywords:

covid-19, pandemic, confinement, psychological effects, screening

Abstract

The purpose of this work was to evaluate the psychological effects of people (students, teachers, administrative and service personnel) belonging to the faculty of education, science and technology of a public university in northern Ecuador, after the mandatory confinement period, decreed as of March 2020 by the Presidency of Ecuador, in order to protect the health of the population during the critical period of the pandemic caused by the covid-19 virus. In this exploratory cross-sectional study, a survey made up of demographic questions and a screening test called SPEC (Psychological Screening in Critical Events) (Arias, 2020) was used, the sample was 1444 people and it was implemented through electronic means distributed through the digital channels of the institution. The results found show that there is a high population with problems related to anxiety (19.7%), depression (11.7%), trauma (10.3%), aggressiveness (32.6%) and even suicide. (8.9%) and that comorbidity is very common in many cases of the problems evaluated. It is not known for sure if the problems evaluated were developed prior to the pandemic because there are no similar studies and if confinement served as a trigger for many of them, but the results make us think about what can be done to minimize or mitigate possible psychopathological reactions, not only of the population studied but of the population in general.

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Author Biographies

Anabela Galárraga-Andrade, Universidad Técnica del Norte

Psicóloga Educativa y Orientadora Vocacional, Licenciada en Psicología (proceso de titulación), Magíster en Ciencias de la Educación, Máster en Neuropsicología y Educación, PhD(cursante) en Psicología con mención en Sistémica, Cognición y Neurociencia. Docente investigadora y actualmente Coordinadora de la carrera de Psicología de la Universidad Técnica del Norte, ha sido miembro del  Honorable Consejo Directivo de la Facultad de Educación, Ciencia y Tecnología. Capacitadora en temas relacionados con Neuropsicología y Educación. Directora Educativa del Centro de psicodiagnóstico, tratamiento y capacitación Psiconeuroeducar. Ponente en congresos nacionales e internacionales. Participación y dirección de varios proyectos de investigación y publicaciones en revistas indexadas y capítulos de libros; líneas de investigación: Salud y Bienestar y Educación. Experiencia en el ámbito de la Psicología y Neuropsicología, así como en docencia en instituciones públicas y privadas de nivel medio, pre grado y posgrado.

Daniel Navarrete Muñoz, Universidad Técnica del Norte

Licenciado en Psicología por la Universidad Técnica del Norte, Especialista en Terapias Contextuales por la Universidad de Almería.

Saud Yarad-Salguero, Universidad Técnica del Norte

Psicólogo Industrial, Magíster en Gerencia de la Seguridad y Riesgos, trabaja varios años como docente de la Carrera de Psicología modalidad presencial de la Universidad Técnica del Norte. Participación y dirección de varios proyectos de investigación y publicaciones en revistas indexadas y capítulos de libros; líneas de investigación: Salud y Bienestar Laboral y capacitador empresarial en el área de Talento Humano, Motivación, Riesgos Laborales, Manejo y Dirección de Equipos. Participó en la creación de la Carrera de Psicología en línea y en la creación de la Maestría en Psicología, mención psicología Organizacional, de la Universidad Técnica del Norte. Actual Coordinador de la Carrera de Psicología en Línea y docente de la carrera presencial de la Universidad Técnica del Norte. Más de 20 años de experiencia en actividades relacionadas con la Gestión de Talento Humano, entre ellas Jefe de Talento Humano en empresas públicas y privadas, consultor y capacitador empresarial en el área de Talento Humano.

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Evaluación diagnóstica de los efectos psicológicos generados por el confinamiento en época de pandemia

Published

2024-03-27

How to Cite

Galárraga-Andrade, A., Navarrete Muñoz, D., & Yarad-Salguero, S. (2024). Diagnostic evaluation of the psychological effects generated by confinement in a time of pandemic. Revista AJAYU, 22(1), 1–14. https://doi.org/10.35319/ajayu.221253