Resilience Tutors throughout the Life Cycle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/ajayu.231274

Keywords:

resilience mentors, resilience, attachment, life cycle, parental figures

Abstract

The support of resilience mentors is key to mitigating the negative effects of adverse experiences throughout the life cycle. This study aimed to identify the main resilience mentors in Argentina, Mexico, Paraguay, and Colombia, differentiating their impact according to three age groups (5-12, 13-21, and 22 years and older). A non-experimental, cross-sectional, and descriptive design was employed, with a sample of 1,615 participants. An ad hoc questionnaire was applied to assess the perception of resilience mentors in each country and age group. The results indicate that in childhood and adolescence, the predominant mentors are parents, followed by grandparents and uncles. In adolescence, new figures such as friends, phrases, and cultural references emerge, while in adulthood, partners, health professionals, and the work environment stand out. These findings underscore the variability of resilience mentors throughout life and their importance in the development of psychological well-being.

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Author Biographies

Marcelo R. Ceberio, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Alejandra González Monzón, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Natalia A. Mancini, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Ángel Manuel Elgier, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Paula Carolina Kraser, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Catalina Wild, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Iván Soto Castillo , Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

Romina Daverio, Universidad de Flores

Pertenece al Laboratorio de Investigación en Neurociencias y Ciencias Sociales. Universidad de Flores y Escuela Sistémica Argentina

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Tutores de resiliencia a lo largo del Ciclo Vital

Published

2025-03-28

How to Cite

Ceberio, M. R., González Monzón, A., Mancini, N. A., Elgier, Ángel M., Kraser, P. C., Wild, C., Soto Castillo , I., & Daverio, R. (2025). Resilience Tutors throughout the Life Cycle. Revista AJAYU, 23(1), 41–63. https://doi.org/10.35319/ajayu.231274