Resilience Tutors throughout the Life Cycle
DOI:
https://doi.org/10.35319/ajayu.231274Keywords:
resilience mentors, resilience, attachment, life cycle, parental figuresAbstract
The support of resilience mentors is key to mitigating the negative effects of adverse experiences throughout the life cycle. This study aimed to identify the main resilience mentors in Argentina, Mexico, Paraguay, and Colombia, differentiating their impact according to three age groups (5-12, 13-21, and 22 years and older). A non-experimental, cross-sectional, and descriptive design was employed, with a sample of 1,615 participants. An ad hoc questionnaire was applied to assess the perception of resilience mentors in each country and age group. The results indicate that in childhood and adolescence, the predominant mentors are parents, followed by grandparents and uncles. In adolescence, new figures such as friends, phrases, and cultural references emerge, while in adulthood, partners, health professionals, and the work environment stand out. These findings underscore the variability of resilience mentors throughout life and their importance in the development of psychological well-being.
Downloads
References
Abajo, F. (2001). La Declaración de Helsinki VI: Una revisión necesaria, pero ¿suficiente? Revista Española de Salud Pública, 75, p 407-420. https://www.scielosp.org/pdf/resp/2001.v75n5/407-420/es
American Psychological Association. (2010). APA. Diccionario conciso de Psicología. Editorial El Manual Moderno.
Azar de Sporn, Z. (2010). Terapia sistémica de la resiliencia. Abriendo caminos, del sufrimiento al bienestar. Paidós.
Barudy, J., & Dantagnan, M. (2010). Los desafíos invisibles de ser padre o madre: Manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Ed. Gedisa.
Bowlby, J. (1978). Attachment theory and its therapeutic implications. Adolescent Psychiatry.
Bowlby, J. (1979). Vínculos afectivos: Formación, desarrollo y pérdida. Ediciones Morata.
Brito, A. (2017). Práctica deportiva: Entrenando en resiliencia. (Tesis de grado, Universidad de La Laguna). Archivo digital. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/5569/PRACTICA%20DEPORTIVA%20ENTRENANDO%20EN%20RESILIENCIA.pdf?sequence=1
Calle, D. (2012). Apego, desarrollo y resiliencia. Informes Psicológicos, 12(1), p 25-40. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/1375
Ceberio, M. (2013). Cenicientas y patitos feos: De la desvalorización a la buena autoestima. Herder.
Ceberio, M. (2015). Guía para padres de adolescentes. Ediciones B
Ceberio, M. (2023). Tutores de resiliencia no humanos: Cuentos, historias, filmes como motivadores para salir de la crisis. Revista ConCiencia, 8(Especial), p 118-136. https://doi.org/10.32654/ConCiencia/eds.especial-8
Ceberio, M. (2013). El cielo puede esperar: La 4a edad: Ser anciano en el siglo XXI (Vol. 2). Ediciones Morata.
Cyrulnik, B. (2001). La maravilla del dolor. Granica.
Cyrulnik, B. (2014). Cuando un niño se da muerte. Gedisa.
Cyrulnik, B. (2015). Las almas heridas: Las huellas de la infancia, la necesidad del relato y los mecanismos de la memoria. Gedisa.
Cyrulnik, B. (2020). Autobiografía de un espantapájaros: Testimonios de resiliencia: El retorno a la vida. Gedisa.
Díaz, M. (2017). Antrozoología y la relación humano/perro. Editorial de la Universidad de Flores.
Girard, G. (2007). La espiritualidad: ¿promueve la resiliencia? En M. Munist, N. Suárez Ojeda, D. Krauskopf & T. Silber (Comps.), Adolescencia y resiliencia p 139-151. https://www.adolescenciaalape.com/sites/www.adolescenciaalape.com/files/Espiritualidad%20-Promueve%20resiliencia%20-%20G%20Girard.pdf
Fernández, M., Palomero, J., y Teruel, M. (2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. http://hdl.handle.net/10201/144038
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2006). Capítulo 3. Planteamiento del problema cuantitativo. En: Metodología de la investigación p 45-62. https://salazarvirtual.sistemaeducativosalazar.mx/assets/biblioteca/f523c61fb920296b45f1b574a5d69639-Actividad%204_Planteamiento%20del%20problema%20cuantitativo.pdf
Jerez, A., Quiroz, N. (2017). Relación entre estilos de apego inseguros y dificultades en las relaciones de pareja. https://repository.ucc.edu.co/entities/publication/4697b6d1-6a68-4de7-85c6-40430801dffb
Jiménez, C. (2019). Recensión de libro: Tutores de resiliencia. Revista de Psicoterapia, 30(112), p 223-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6909126
Marrone, M. (2001). La teoría del apego. Un enfoque actual. Psimática.
Pereda, N. (2011). Resiliencia en niños víctimas de abuso sexual: El papel del entorno familiar y social. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/download/250183/369145/0
Phillips, D. A., & Shonkoff, J. P. (Eds.). (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=eed16fd79ba1995d88f1a6cda3049802bedafb64
Pinel, C., Pérez, M., y Carrión, J. (2019). Relación entre género, resiliencia y autoconcepto académico y social en la adolescencia. Revista de Psicología y Educación. : https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.176
Puig, G., & Rubio, J. (2011). Manual de resiliencia aplicada. Gedisa.
Puig, G., & Rubio, J. (2015). Tutores de resiliencia: Dame un punto de apoyo y moveré mi mundo. Editorial Gedisa.
Russow, L. (2002). Ethical implications of the human - animal bond in the laboratory. ILAR Journal, 43(1), p 33-37. https://doi.org/10.1093/ilar.43.1.33
Uriarte Arciniega, J. (2005). La resiliencia: Una nueva perspectiva en psicopatología del desarrollo. Revista de Psicodidáctica, 10(2), p 61-80. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/download/190/186
Vanistedael, S., Gaberan, P., Humbeek, B., Lecomte, J., Manil, P., & Rouyer, M. (2013). Resiliencia y humor. Gedisa.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista AJAYU

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
De acuerdo a la Ley 1322 de Derechos de Autor en Bolivia, la revista de psicologia AJAYU respeta los derechos morales de los autores, amparando la parternidad e integridad de sus obras publicadas.