Influence of psychosocial identity processes in the development of the community brand in coffee producers.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/ajayu.221241

Keywords:

Community psychology, community, community identity, community brand, coffee producers.

Abstract

The present research aimed to investigate the components of identity in coffee producers, the relationship and influence it presents in the establishment of community participation strategies, and the formation of a community brand among coffee producers of the Association of Regional Organic Coffee Producers Larecaja APCERL in the Chuchuca community in Caranavi, La Paz, Bolivia. To obtain the results, semi-structured interviews, an observation guide, and a focus group were conducted. For data analysis, a content analysis was carried out, where three generic units were established (Community identity, participation strategies, and community brand). In this way, the results reveal that community identity appropriates elements of the community brand to redefine itself. Therefore, it can be concluded that community identity, being a dynamic process subject to various changes, can be partially reflected in the establishment of a collective brand. However, throughout the research, it was evident that the formation of the community brand can predominantly influence community identity.

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Author Biographies

Carola Ralde Meneses, Universidad Católica Boliviana

Licenciada con honores de la carrera de Psicología de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, realizó un semestre de intercambio académico en la Universidad de Los Andes, Bogotá Colombia; espacio en el que pudo realizar estudios complementarios en Psicología Social y Gestión de RRHH. Actualmente posee un año de experiencia en el área de Recursos Humanos.

Oscar Mártinez, Universidad Católica Boliviana

Licenciado en Psicología por la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”, institución en la que realizó la Especialidad de Intervención Psicosocial Comunitaria y la Maestría de Psicología Social Comunitaria. Se especializó en los ámbitos de investigación cualitativa e intervención en problemáticas psicosociales. Es investigador asociado al Instituto de Investigaciones en Ciencias del Comportamiento de la UCB y también desarrolló su actividad profesional como consultor e investigador en diversas organizaciones nacionales y multinacionales.

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Influencia de los procesos psicosociales identitarios en el desarrollo de la marca comunitaria en productores cafetaleros

Published

2024-03-27

How to Cite

Ralde Meneses, C., & Mártinez, O. (2024). Influence of psychosocial identity processes in the development of the community brand in coffee producers. Revista AJAYU, 22(1), 33–45. https://doi.org/10.35319/ajayu.221241