Violence against women in the university context
DOI:
https://doi.org/10.35319/ajayu.192184Keywords:
women, violence, universityAbstract
The purpose of the research was to generate knowledge about how violence against female students is reproduced in the university space. It was carried out with a non-probabilistic sample made up of 834 female participants. The age of the respondents ranged between 17 and 55 years (M = 21.9; SD = 3.60); and the majority (84.8%; n = 707) stated that they lived with their parents. The sample included the participation of undergraduate, graduate and former students from various faculties in five cities of Bolivia. The findings show that in the university space manifestations of violence against women are identified, mainly by male teachers and students; that the prevalence of its occurrence increases in the crowded spaces of the University and that the institutional response to the reduction of violence has not yet been clearly identified. The findings provide guidance on the need for a more forceful and massively communicated institutional response to be able to turn the university context into a safe and equitable environment for women.
Downloads
References
Amoros, C. (1991). Hacía una crítica de la razón patriarcal. Barcelona: Anthropos.
Bodelon, E., Igareda, N., & Casas, G. (2012). Violencia sexual, acoso y miedo al delito. Universidad Autónoma de Barcelona: Comisión Europea. http://www.gendercrime.eu/pdf/gendercrime_country_report_spain_spanish.pdf
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (J. Jordán, Trad.; 2.a ed.). Anagrama. (Trabajo original publicado en 1998)
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del sexo (A. Bixio, Trad.). Paidós. (Trabajo original publicado en 1993)
Butler, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subverbación de la realidad (A. Muñoz, Trad.; 3.a ed.). Paidós. (Trabajo original publicado en 1999)
Casals Cervós, J. (s.f). ¿Qué nos dicen las encuestas y los estudios?. Cuadernos de pedagogía, 359, 44-51. http://www.deciencias.net/convivir/2.protocolos/P.guias.convivir/Cuadernos_Pedagogia-359/2.Diagnpsticos/2.Encuestas_estudios(Judith_Casals).pdf
Cerdas, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Educare, 19(2), 135-154. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582015000200009&script=sci_arttext
Contreras, J., Bott, S., Guedes, A., & Dartnall, E. (2010). Violencia sexual en Latinoamérica y El Caribe: Análisis de datos secundarios. http://clacaidigital.info/bitstream/handle/123456789/980/violencia_sexual_la_y_caribe_.pdf
Contreras, Cruz Soto, L. A. (2010). El concepto de autoridad en el pensamiento de Aristóteles y su relación con el concepto de autoridad en el comportamiento administrativo. Revista editada por la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de México. Recuperado el 1 de febrero de 2010. https://web.archive.org/web/20100427124833/http://contaduriayadministracionunam.mx/articulo-2-185-24.html
Echeverría Echeverría, R., Paredes Guerrero, L., Diódora Kantún Chim, M., Batún Cutz, J., & Carrillo Trujillo, C. (2017). Acoso y hostigamiento sexual en estudiantes universitarios: un acercamiento cuantitativo. Enseñanza e investigación en Psicología, 22(1), 15-26. http://redi.uady.mx:8080/bitstream/handle/123456789/2710/29251161002.pdf
Ellsberg, M., & Heise, L. (2005). Researching violence against women: A practical guide for researchers and activists [Investigar la violencia contra las mujeres: Guía práctica para investigadores y activistas]. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42966/9241546476_eng.pdf
Foucault, M. (1991). El sujeto y el poder. Precedido por tiempo y espacio en el discurso de Michel Foucault. Gómez, C. & Ochoa, J. (Trad.) Bogotá: Carpe Diem Ediciones.
Foucault, M. (2002a). El orden del discurso. (A. Gonzáles, Trad.; 2.a ed.). Tusquets. (Trabajo original publicado en 1973)
Foucault, M. (2002b). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión (A. Garzón, Trad.). Siglo Veintiuno. (Trabajo original publicado en 1975)
Gherardi, N. (2016) Otras formas de violencia contra las mujeres que reconocer, nombrar y visibilizar. Santiago: Naciones Unidas.
Instituto Nacional de Estadística, Ministerio de Justicia y Transparencia. (2016). Encuesta de prevalencia y características de la Violencia contra las mujeres 2016. Instituto Nacional de Estadística; Ministerio de Justicia y Transparencia. https://oig.cepal.org/es/documentos/encuesta-prevalencia-caracteristicas-la-violenciamujeres-201
Justicia, F., Benítez Muñoz, J., & Fernández De Haro, E. (2006). Caracterización del acoso psicológico en el contexto universitario. Revista de Psicología del trabajo y de las organizaciones, 22 (3), 293-308. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231317121004.pdf
Kays, K. M., Keith, T. L., & Broughal, M. T. (2013). Best practice in online survey research with sensitive topics. In Advancing research methods with new technologies (pp. 157-168). IGI Global.
López Roldán, P., & Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa (1a. ed.). Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/caplli/2016/163567/metinvsoccua_a2016_cap2-3.pdf
López Romo, H. (1998). La metodología de encuesta. En L. Galido Caceres (Coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (33-73). Logman. https://biblioteca.marco.edu.mx/files/metodologia_encuestas.pdf
McCarry, M., Donaldson, A., McCullough, A., McGoldrick, R., & Stevenson, K. (2018). Equally safe in higher education research toolkit: Guidance for conducting research into gender-based violence in scottish higher education institutions [Igualdad de seguridad en la enseñanza superior caja de herramientas de investigación: Guía para la realización de investigaciones sobre la violencia de género en las instituciones de enseñanza superior escocesas]. University of Strathclyde. https://strathprints.strath.ac.uk/69566/1/McCarry_etal_ESHE_2018_Guidance_for_conducting_research_into_gender_based_violence_in_scottish_higher_education_institutions.pdf
Montecino, X., & Villegas, M. (s.f.). Percepción de chilenas frente a situaciones de acoso sexual en espacios públicos en Santiago de Chile: una problemática no visibilizada: Encuesta de percepción de chilenas sobre el acoso sexual en espacios públicos. Escuela de Psicología de la Universidad de Santiago de Chile. https://www.survio.com/survey/d/J7L3Z3N9K1U1T8P1Q
Nash, M. (1985). Invisibilidad y presencia de la mujer en la historia. Historia, 10, 101-120. https://www.estudioshistoricos.inah.gob.mx/revistaHistorias/wpcontent/uploads/historias_10_101-120.pdf
Piñuel Zabala, I., & Oñate Cantero, A. (2006). La evaluación y diagnóstico del mobbing o acoso psicológico en la organización: el Barómetro Cisneros. Revista de Psicología deltrabajo y de las organizaciones, 22 (3), 309-332. https://journals.copmadrid.org/jwop/art/4b0250793549726d5c1ea3906726ebfe
Rico, N. (1996). Violencia de género: un problema de derechos humanos. CEPAL
Rodríguez Soriano, C., & Martínez Camacho, I. (s.f.). Encuesta sobre Acoso y Hostigamiento Sexual. Sociedad de Alumnos y la Consejería de la Facultad de Ciencias de la Comunicación. https://www.survio.com/survey/d/G9F6A3G7H8X0X9M4R?preview=1
Teays, W. (2019). Analyzing violence against women [Analizar la violencia contra las mujeres]. Mount Saint Mary's University: Springer. https://www.springer.com/series/6234
Tower, J., Walby, S., Balderston, S., Corradi, C., Francis, B., HeiskanenM., HelwegLarsen, K., Mergaert, L., Olive, P., Palmer, E., Stöckl, H., & Strid, S. (2017). The concept and measurement of violence against women and men [El concepto y la medición de la violencia contra las mujeres y los hombres] (1a. ed.). University of Briston. https://www.researchgate.net/publication/314067944_The_Concept_and_Measurement_of_Violence_against_Women_and_Men
Universidad Complutense de Madrid., Means Evaluación, & Unidad de igualdad de género. (2018). Estudio sobre el acoso sexual, acoso sexista, acoso por orientación sexual y acoso por identidad y expresión de género en la Universidad Complutense de Madrid. Universidad Complutense de Madrid.; Means Evaluación; Unidad de igualdad de género. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-3331/Estudio%20Acoso%20Complutense_Means%20Evaluaci%C3%B3n_2018.pdf
Universidad Mayor de San Andrés, Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2017). Violencia de género entre jóvenes estudiantes [Folleto]. Universidad Mayor de San Andrés; Fondo de Población de las Naciones Unidas. https://bolivia.unfpa.org/sites/default/files/pubpdf/PLEGABLE-violencia-de-genero-jovenes.pdf
Universidad Mayor de San Andrés y Fondo de Población de las Naciones Unidas. (s. f.). Estudio revela violencia de género entre jóvenes universitarios. La Cátedra. Recuperado el 17 de mayo de 2021. http://www.lacatedra.umsa.bo/web/la-catedra/5/-/asset_publisher/rs6Y/content/estudio-revela-violencia-de-genero-entre-jovenesuniversitarios
Visser, J., & Mayor, F. (2002) La educación y el aprendizaje en el tiempo de las nuevas tecnologías de información y de comunicación: Diálogo entre Federico Mayor y Jan Visser. Comunidad y libertad en Internet. Fundación Cultura de Paz.
Wood, E., Nosko, A., Desmarais, S., Ross, C., & Irvine, C. (2006). Online and traditional paper-and-pencil survey administration: Examining experimenter presence, sensitive materialand long surveys. The Canadian Journal of Human Sexuality, 15(3/4), 147.
Zamudio Sánchez, F., Andrade Barrera, M., Arana Ovalle, R., & Alvarado Segura, A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia, 24 (75), 2-132. Tolupa. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352017000300133
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista AJAYU
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
De acuerdo a la Ley 1322 de Derechos de Autor en Bolivia, la revista de psicologia AJAYU respeta los derechos morales de los autores, amparando la parternidad e integridad de sus obras publicadas.